|
Working Cowhorse Working Cowhorse is een onderdeel dat de behendigheid van paard en ruiter laat zien tijdens een bepaalde tijd. Het eerste deel bestaat uit een 'reining' proef en bij het tweede de l moeten ruiter en paard samenwerken om een koe de baas te worden. (de koe leiden in onder andere het rijden van cirkels) |
Andere disciplines binnen de westernsport die (meestal) niet wordt uitgeschreven op wedstrijden in Nederland zijn:
Equitation over Fences Een klasse waarbij onder andere de zit van de ruiter en het gebruik van diens handen om controle te houden over het paard tijdens het springen over een hindernis wordt beoordeeld.
Heading De deelnemer moet een stier, die in de arena wordt losgelaten, bij de hoorns of de nek zien te vangen en dan zijn touw om de knop van het zadel binden. Als de stier is gevangen moet het Headingpaard met hem samenwerken (zorgen dat het touw tussen hem en de stier strak blijft staan) zodat de stier niet kan vluchten en de deelnemer de poten van de stier bij elkaar kan binden. Heeling In het Heeloing deel van "Dally Team Roping" moet de deelnemer een of twee poten van de stier zien te vangen, met zijn touw vastbinden en het touw aan de zadelknop vastzetten (dally).
Heading and Healing Dit onderdeel is afgeleid van het werk dat cowboys op een ranch met koeien verrichten: twee deelnemers werken samen; de een moet, binnen een minuut, de (jonge) stier die wordt losgelaten bij de hoorns zien te pakken terwijl de ander de achterpoten moet zien te vangen met een lasso (healing). Er wordt slechts één paard beoordeeld op onder andere zijn gedrag (kalmte) in de box waarin hij staat voor hij en de stier de arena binnenstormen, zijn manier van de stier benaderen (snelheid en anticipatie) zijn stop en zijn deelname aan het geheel als de ruiter van zijn rug springt om de stier te vangen.
Pleasure Driving In deze klasse dient het paard, aangespannen voor een tweewielige kar, zichzelf te "dragen" terwijl het recht, met een ontspannen hals en hoofd verschillende gangen (walk, park gait en road gait) aan de jury laat zien.
Tie-Down Roping Tie-down Roping is een van de vaardigheden uit het Westen van Amerika dat op ranches in verschillende landen in de wereld wordt toegepast. Een kalf moet gevangen worden door de deelnemer en diens poten bij elkaar gebonden zonder dat het de deelnemer trapt of zichzelf kan verwonden. Als het kalf wordt losgelaten in de arena zijn paard en deelnemer achter een barriëre opgesteld zodat het een voorsprong op hen kan opbouwen. Het paard moet daarna zo snel mogelijk de snelheid van het kalf aannemen en de ruiter zo positioneren dat die een lus met zijn/haar lasso kan werpen om het kalf te vangen. Is het kalf gevangen dan moet het paard direct stoppen en het touw strak houden terwijl de deelnemer met het kalf bezig is. Het kalf mag niet aan het touw worden meegesleept door het paard dus het is zaak dat het dier in de juiste positie blijft stilstaan, daar wordt hij ook op beoordeeld.
Working Hunter In deze Engels getinte klasse wordt de gratie van een Quarter Horse getoond. Een minimum van vier obstakels met verschillende hoogten, afhankelijk van de divisie, die refereren aan obstakels die men tijdens een hunting rit kan tegenkomen (zoals een heg en lage muur). Gehoorzaamheid, springstijl en gelijkmatigheid in uitvoering van de gangen en balans zijn elementen die worden beoordeeld door de jury.
Naast bovenstaande disciplines zijn er ook nog westerndisciplines (naast Polebending en Team Penning) waarbij de tijd bepalend is voor de score:
Barrel Racing Een pattern van drie barrels (olietonnen) wordt uitgezet in een driehoek en deelnemers kunnen kiezen of ze dit pattern links-, of rechtsom willen rijden. Om elke barrel moet zo snel mogelijk gereden worden en teruggesprint naar de startlijn. De barrels mogen wel aangeraakt worden, maar vallen ze om dan wordt dat bestraft met vijf strafseconden.
Breakaway Roping Dit is een evenement speciaal voor Amateur- en Jeugddeelnemers. Het is gelijk aan Tie-down Roping alleen wordt het touw niet aan de knop van het zadel gebonden zoals bij Tie-Down Roping maar wordt met een een ander touw gewerkt, dat vanzelf breekt als de koe is gevangen.
Jumping Deze springdiscipline bevat minimaal vier hindernissen en van de deelnemers wordt verwacht dat ze minstens acht sprongen laten zien. Als een paard weigert, een hindernis omgooit of door aanraking een deel van de hindernis laat vallen wordt dat bestraft met strafpunten. De hoogte van de sprongen is hoger dan bij de Hunter Hack, Working Hunter of Green Working Hunter en als een ruiter of een paard valt worden ze direct gediskwalificeerd.
Pole Bending
Het pattern van Pole Bending is vergelijkbaar met de slalompattern van een skiër. Paard en ruiter moeten zo snel mogelijk door een rij flexibele palen slalommen, omkeren en weer dezelfde manoeuvre terug uitvoeren. Daarna nogmaals omkeren en zich weer door de palenrij "weven" waarna ze de draai om de laatste paal afmaken voor ze zo snel mogelijk naar de finish racen. Voor elke paal die wordt omgegooid worden vijf strafseconden berekend.
|